StartpaginaGeschiedenisLibreBandstotenDriebandenKaderKunststotenPoolSnookerPower-SnookerArbitrageHistorische GroothedenWereld-ToppersClubs van NederlandStel jezelf voorSchijnwerperWeb winkelPrijsvraagLeuke biljart weetjesDownloadsSpelletjesAnimaatjesAfbeeldingenGastenboekForumLinks en PartnersContact

         Bol.com logo Link naar Bol.com Bol.com actie link

Libre

Bij Libre speelt men zonder beperkingen. Men mag zoveel caramboles maken als mogelijk is op het totale tafel oppervlak. Er wordt gespeeld met een rode, een gele en een witte bal. Geel en wit zijn de spelersballen. Ook word vaak met twee witte en een rode bal gespeeld. Eén van de witte ballen is dan gemerkt net een zwarte stip ter herkenning.

Men dient met de eigen spelersbal de andere twee ballen te raken. Het staat een speler vrij om zijkanten (banden) van de tafel te raken, en hoe vaak dat gebeurt.

Biljart bovenaanzicht aquitstoot punten


De hoeken (verboden zones) van het biljart zijn uitzonderingen op het vrije spel, en worden afgetekend middels een schuine krijtlijn.

 

Spelbegin

Libre start nadat de afstoot is gespeeld om te bepalen welke speler mag beginnen.

afstootHierbij wordt de rode bal op positie A gelegd. De gele bal wordt gelegd in het midden op de denkbeeldige lijn van C naar D en naar de zijkanten van de tafel.

De witte bal op de denkbeeldige lijn van C naar E en wederom naar de zijkanten van de tafel.

Beide spelers spelen dan hun bal naar de korte band voorbij positie A waarna de bal terugkeert naar de korte band voorbij de posities E, C en D.

De speler waarvan de bal het dichtst bij de korte band eindigt, mag bepalen welke van de twee spelers begint.

Entrée en dedans

In de hoeken (verboden zones) mag men maximaal 2 caramboles maken. Bij het maken van de derde carambole moet één van de aanspeelballen deze hoek verlaten.

De aanspeelbal mag, of beide aanspeelballen mogen uiteraard wel terugkeren, waarna de twee-carambole-regel maximum opnieuw in gaat.

Bij het intreden van de tweede aanspeelbal in de verboden zone annonceert de arbiter “entrée” waarbij de speler zijn eerste carambole mag maken. Als dit punt gescoord is en de speler zijn tweede carambole maakt in dit hoekje (een aanspeelbal verlaat niet de verboden zone), annonceert de arbiter “dedans”. Als de speler een derde carambole maakt moet één van de aanspeelballen het veld (even) verlaten. Deze bal(len) mogen wel terugkeren in de verboden zone.

Als het niet lukt na het annonceren van "dedans" om één van de twee aanspeelballen uit het vak te laten gaan, dan annonceert de arbiter "resté dedans".

Dit betekent dat het de speler niet is gelukt het vak te verlaten, en een fout heeft gemaakt. De tegenstander mag dan verder gaan. In het geval dat de positie bijna een "entrée" krijgt annonceert de arbiter "a cheval" ten teken aan iedereen dat de speler nog door mag gaan en de bal nog niet binnen de verboden zone ligt. Deze annonce zien we ook terug tijdens het Kaderspel in de grote rechthoekig vakken.

Acquitstoot

De speler die mag beginnen is verplicht dit met de acquitstoot te doen. Hierbij ligt de rode bal op positie A, de gele bal op positie C en de witte bal op positie E. Een speler mag echter ook zijn voorkeur kenbaar maken en de witte bal laten plaatsen op positie D. Dit komt maar een enkele keer voor, de meeste spelers spelen vanaf positie E.

biljart aquitstoot

 

De acquitstoot opent dus de partij door de witte bal te stoten via de rode bal en daarna via de banden van de tafel naar de gele bal te laten gaan.

Het is zelfs mogelijk om via de rode bal, met een trekstoot, de speelbal rechtstreeks naar geel te brengen.

Zijn de rode en gele bal geraakt, dan heeft de speler zijn eerste carambole tot stand gebracht en mag deze speler doorgaan in zijn tweede beurt. Als een speler meer dan één carambole heeft gemaakt, heet dit een serie.

Startpagina (1) 2 3